Wat is een hernia?

Onder een hernia verstaan we ischias en radiculpathie. Bij een hernia in de rug drukt de tussenwervelschijf tegen de zenuw of het ruggenmerg aan. Rugpijn is dan ook een van de meest voorkomende symptomen. Hernia symptomen uiten zich vaak richting de bilstreek en naar de benen en/of voeten.

Wat zijn de symptomen van een hernia?

De symptomen en klachten van een hernia verschillen. Veelvoorkomende symptomen zijn (uitstralings)pijn, een doof gevoel in de benen en tintelingen. De klachten kunnen verergeren bij persen, niezen of hoesten. De klachten kunnen aannemen tijdens het staan of liggen. Bij een (beginnende) hernia voel je niet altijd klachten en de lage rugpijn kan na een tijdje verdwijnen. De klachten zijn mild en veroorzaken ongemak bij bijvoorbeeld bukken, tillen, rennen of lang zitten. Bij een acute hernia zijn de klachten ernstig en voelt men een scherpe pijn. De symptomen van een acute hernia zijn uitstraling in de rug, billen en/of benen. Daarnaast kan er lokale rugpijn en kramp in de spieren voorkomen. Bij een nek hernia zijn de symptomen pijn in de nek, tintelingen in de arm en/of hand, een slapend gevoel in uw arm en/of hand en minder kracht in datzelfde gebied.

De meest voorkomende oorzaken

De oorzaak van een hernia varieert en hangt ook af van het soort hernia. Bij een rughernia is er sprake van slijtage bij de tussenwervelschijf. Door het inzakken van de tussenwervelschijf drukt de uitstulping hiervan tegen de zenuw of het ruggenmerg aan. Overgewicht, roken, weinig fysieke beweging, een slechte conditie of zwakke rugspieren kunnen de kans op een hernia verhogen. Roken versnelt de slijtage van tussenwervelschijven en kan een verklaring zijn voor een nek hernia. De houding en weinig lichaamsbeweging kan ook een rol spelen. Door stress kan de kans op rugpijn toenemen, doordat de spieren verkrampen door het aanspannen. Deze rugpijn kan uiteindelijk leiden tot een hernia.

Hoe wordt een hernia behandeld?

Tot een aantal jaren geleden werden hernia’s in de lage rug altijd geopereerd. De laatste jaren is er echter steeds meer bewijs voor gekomen dat niet opereren bij de meeste patiënten dezelfde effecten heeft als opereren. De rol van de fysiotherapeut is dan ook steeds belangrijker geworden. De hernia behandeling richt zich op het pijnvrij oefenen eventueel ondersteunt met manuele therapie. Over het algemeen zien de meeste patiënten na 6 weken een verbetering. Bij zowel een hernia in de onderrug als een nek hernia, maar ook bij een acute hernia, worden pijnstillers en voldoende beweging aangeraden.

Welke oefeningen zijn het meest geschikt?

De oefeningen die je kan doen bij een hernia verschillen per soort hernia. Voor een nek hernia zou een hoofdondersteuningskussen kunnen helpen om beter te slapen. De nek en rug nemen s’nachts een ontspannen houding aan, waardoor klachten kunnen afnemen. Daarnaast is het belangrijk om te blijven bewegen. Je kan het beste samen met een fysiotherapeut kijken welke oefeningen voor jou werken. Als u je besluit om thuis oefeningen uit te voeren is het belangrijk om niet over de pijngrens heen te gaan.

Waar kan ik naartoe als ik last heb van een hernia?

Maak een afspraak via onze website, zodat je samen met onze fysiotherapeuten kan kijken wat de beste behandeling is voor jouw klachten.