Wat is een jumpers knee?

Bij een jumpers knee is er sprake van pijnklachten van het ligament patella ter hoogte van de aanhechting van de knieschijf. Dit wordt ook wel springersknie of runners knee (rennersknie) genoemd. Dit heeft te maken met het feit dat de aandoening veel voorkomt bij mensen die veel rennen of springen tijdens sport, zoals volleybal of basketbal. De kniepees is ontstoken als er sprake is van jumpers knie. Dit kan komen door overbelasting, waardoor de kniepees geïrriteerd kan raken en er ontsteking plaatsvindt. Ook kan de pees in kwaliteit en structuur verslechteren. De hersteltijd is afhankelijk van de ernst van de klachten en de hoeveelheid rust je neemt.

Symptomen van een “springersknie”

Mensen ervaren dan pijnklachten aan de voorzijde van de knie net onder de knieschijf. Vaak hebben mensen last bij het opstaan vanuit de bank of stoel, aan het begin van een beweging of de training en bij traplopen. Als mensen dan “warm” zijn dan nemen de klachten vaak weer wat af. Bij explosieve bewegingen wordt de pijn in de knie heviger en bij ernstige jumpers knee doen dagelijkse beweging pijn. Je kan dan last ervaren bij activiteiten als traplopen, fietsen of autorijden. Er kan vlak onder de knie ook zwelling plaatsvinden en deze voelt pijnlijk aan zodra erop wordt gedrukt.

Wat zijn de oorzaken van een jumpers knee?

Deze aandoening komt met name voor bij sporters die veel springbelasting hebben zoals volleyballers of basketballers. Een duidelijke oorzaak is echter moeilijker vast te stellen. Vaak worden de klachten geleidelijk erger en jumpers knee komt voornamelijk voor bij mensen die fanatiek sporten. Hierbij moeten ze veel springen en raakt de kniepees overbelast, wat tot irritatie en pijn kan leiden.

Behandelingen van de jumpers knee

Jumpers knee of runners knee gaat in de meeste gevallen vanzelf over als er sprake is van voldoende rust. Het is mogelijk om matig te sporten en te bewegen bij jumpers knee, maar het is belangrijk te stoppen zodra het pijn begint te doen. Bij hevige pijn wordt 1 tot 2 maanden rust aanbevolen, waarbij het belangrijk is geen bewegingen te maken die de pijn veroorzaken. Bepaalde sporten, zoals zwemmen of fietsen, zijn minder belastend voor de knie en kunnen beoefend worden om in beweging te blijven. Jumpers knee gaat niet over door een brace te dragen of een ice pack te gebruiken, maar dit kan de klachten tijdelijk verminderen en de pijn verlichten. Zodra de klachten verminderen kan het sporten opgebouwd worden in een rustig tempo.

Waar kan ik terecht?

Onze fysiotherapeuten kunnen bij fysiotherapie een behandeling starten voor jumpers knee. samen met jou op zoek gaan naar de oorzaken van de klachten. Dit kan een fout zijn in de trainingsopbouw, een techniekfout of een verkeerd beweegpatroon door verminderde stabiliteit (videoanalyse). De oorzaken worden vervolgens aangepakt en zal er een opbouw worden gemaakt naar het gewenste activiteitenniveau. Er zijn oefeningen om de pijn te verlichten die helpen bij het herstel van jumpers knee. Neem vooral contact met ons op voor een afspraak of bij twijfel.